Via Baltica wytyczona

Komisja Europejska przedstawiła szczegóły zaprezentowanej 19 października propozycji nowego przebiegu Europejskiej Sieci Transportowej TEN-T.  Obejmuje ona nową, omijającą obszary cenne przyrodniczo, trasę drogi „Via Baltica” (w Polsce – S-61) przez północno-wschodnią Polskę, o którą Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, WWF Polska i inne organizacje ekologiczne walczyły od 2002 r. Komisja potwierdziła tym samym przebieg trasy S-61 przyjęty przez polski rząd pod koniec 2009.

Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków wraz z WWF, Polską Zieloną Siecią, Pracownią na rzecz Wszystkich Istot, Greenpeace, Centrum Ochrony Mokradeł, SISKOM i innymi organizacjami i instytucjami naukowymi oraz tysiącami  osób indywidualnych, ekspertów, artystów, dziennikarzy wzywały do zmiany trasy drogi ekspresowej „Via Baltica” na mniej szkodliwą dla przyrody, krótszą i tańszą.

„Propozycja Komisji Europejskiej pieczętuje sukces trwającej 9 lat kampanii na rzecz zmiany trasy drogi „Via Baltica” w Polsce. W pierwotnej wersji miała ona  przecinać liczne obszary chronione, w tym Dolinę Rospudy. Nowa omija większość cennych miejsc. O tę zmianę walczyły organizacje pozarządowe przy nieprzecenionym, silnym wsparciu polskiego społeczeństwa oraz międzynarodowych ekspertów”– mówi Małgorzata Górska – koordynatorka tej kampanii od 2002 roku, uhonorowana w 2010 r. Nagrodą Goldmanów. „Dziś możemy powiedzieć, że nasza kampania odniosła sukces także dlatego, że nasze argumenty zostały przyjęte przez Komisję Europejską. Dziękujemy i gratulujemy wszystkim osobom, które popierają rozwój gospodarczy szanujący konieczność ochrony zasobów przyrodniczych.”

Po przeanalizowaniu wszystkich możliwych połączeń pomiędzy Warszawą a granicą z Litwą zostało wybrane takie, o które wnioskowali obrońcy przyrody. Pierwotna trasa przez Białystok i obszary chronione została oceniona jako najgorsza: nie tylko z powodów ekologicznych, ale także z przyczyn ekonomicznych, transportowych i społecznych.

Liczymy, że teraz zakończą się dyskusje o tym gdzie i jakie drogi budować na Podlasiu. Czas przyspieszyć przygotowywanie inwestycji związanych z nową trasą „Via Baltica” tak, by międzynarodowy ruch tranzytowy jak najszybciej wyprowadzić z miejscowości i obszarów chronionych wzdłuż starej trasy i skierować na przystosowaną do tego drogę” – mówi Marta Majka Wiśniewska, konsultant WWF ds. Infrastruktury i Środowiska.

Dodatkowo w przyszłości możliwy będzie przeładunek towarów z dróg na kolej, gdyż w okolicy Ełku, gdzie krzyżować się będzie droga „Via Baltica” z koleją „Rail Baltica” (także projekt z sieci głównej) ma powstać terminal przeładunkowy.

W obliczu kryzysu ekologicznego, który wzmaga się aktualnie na całym świecie, koniecznością jest odpowiedzialne korzystanie z zasobów środowiska przyrodniczego. Eksperci, a coraz częściej i politycy, dostrzegają nowe uwarunkowania i uznają, że także transport musi sprostać wyzwaniom środowiskowym. Infrastruktura transportowa musi być tak przygotowywana, realizowana i używana, by nie niszczyć coraz szczuplejszych zasobów przyrodniczych oraz ograniczać wpływ transportu na zmiany klimatu. Stąd nowe wytyczne Komisji Europejskiej wskazują na konieczność rozwoju takiego transportu, który bierze pod uwagę konieczność ochrony środowiska i zmniejszanie emisji CO2.

Nowe mapy unijnych projektów transportowych w Polsce:

http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/revision-t_en.htm

Źródło:OTOP