Elitarne owoce
Jak poinformowało Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, jeszcze w bieżącym roku zacznie funkcjonować wspólna marka dla polskich jabłek, która będzie sygnować wyłącznie owoce o wysokiej jakości.
Za wprowadzenie nowej marki odpowiedzialne są dwie organizacje – Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (TRSK) oraz Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. Pieniądze na promocję nowego logo pochodzą z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, zarządzanego przez Agencję Rynku Rolnego.
W Załączniku 1 – Regulaminie Przyznawania Znaku Polskie Jabłka Wysokiej Jakości doprecyzowane są wszelkie informacje dotyczące nowej marki – w tym między innymi cele i założenia wprowadzenia wspólnej marki, warunki przyznawania znaku, warunki uzyskania praw do korzystania ze znaku oraz pozostałe przydatne informacje. Przede wszystkim do najważniejszych celów powołania nowej wspólnej marki jest promocja polskich jabłek, które spełniają wysokie kryteria jakości oraz poprawa jakości polskich jabłek i podnoszenie jakości produkcji. W celu wyróżnienia jabłek spełniających określone kryteria opracowywano specjalny znak, który nadawany będzie producentom jabłek, grupom i organizacjom producentów, które przystąpią do projektu „Polskie Jabłka Wysokiej Jakości”.
Producenci, którzy uzyskają prawo do używania znaku, będą mogli umieszczać go na sprzedawanych owocach, promować te owoce w określonych punktach sprzedaży w okresie od lutego do kwietnia 2011 roku oraz promować te owoce w inny sposób. Znak „Polskie Jabłka Wysokiej Jakości” będzie przyznawany jabłkom o określonych cechach jakościowych według szczegółów wymienionych w Załączniku – między innymi określono odmiany jabłek, które mogą ubiegać się o znak (Golden Delicious, Gala, Jonagold oraz Szampion) minimalną średnicę owoców, minimalna jędrność oraz powierzchnię skórki z czerwonym rumieńcem.
Ponadto oczywiście jabłka muszą być wolne od jakichkolwiek chorób czy uszkodzeń. Zgłoszenie jabłek do przyznania znaku jest dobrowolne i otwarte dla każdego producenta jabłek będącego członkiem TRSK lub Związku Sadowników RP, przy czym wymogiem jest posiadanie stosownych certyfikatów jakościowych GLOBALGAP i IP. Ponadto aby móc przystąpić ze swym produktem do znaku „PJWJ” indywidualny producent za prawo korzystania ze znaku przez okres jednego roku będzie musiał zapłacić 500 zł, a grupa producentów odpowiednio 2000 zł.
Źródło: Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa,www.fapa.com.pl, fot. sxc.hu