Pierwsza w Polsce wirtualna jaskinia na Politechnice Śląskiej
Pierwszą w Polsce wirtualną jaskinię, czyli system projektorów ekranów i czujników śledzenia ruchu, który pozwala wejść do wytworzonego przez komputer świata, zaprezentowano w Politechnice Śląskiej w Gliwicach.
Wart 1 mln zł system będzie służył celom badawczym w ramach projektu Biofarma – Centrum Biotechnologii, Bioinżynierii i Bioinformatyki, tworzonego na Śląsku przez konsorcjum wiodących w regionie uczelni.
Jaskinia składa się z trzech ścian i podłogi – to ekrany, na których wyświetlany jest obraz z projektorów. Po założeniu specjalnych okularów z systemem śledzenia ruchów, można "wejść" do sztucznego świata – obejść nieistniejący stół, zajrzeć pod spód, sięgnąć do stojących na nim urządzeń. Tradycyjną mysz zastępuje przypominający kształtem suszarkę do włosów flystick.
"To najwyższej klasy urządzenie jeśli chodzi o wyświetlanie w 3D – wirtualna rzeczywistość dla nauki, przemysłu, biznesu" – powiedział dr Marek Koźlak.
Konsorcjum Biofarma powołały w kwietniu 2007 r. Politechnika Śląska, Uniwersytet Śląski, Śląski Uniwersytet Medyczny oraz Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie Oddział w Gliwicach. Uczelnie porozumiały się, by wspólnie aplikować o środki na inwestycje i badania, służące rozwojowi nowoczesnych technologii. Chodzi przede wszystkim o badania w dziedzinie biotechnologii, bioinżynierii i bioinformatyki, prowadzone przez sieć współpracujących ze sobą laboratoriów.
Jaskinia znajduje się w pomieszczeniach firmy i3D, działającej w ramach funkcjonującego przy Politechnice Śląskiej Technoparku – uczelnia jest jednym z jego udziałowców. W firmie tej powstają też aplikacje dla innego pionierskiego projektu Politechniki Śląskiej w dziedzinie interaktywnych wizualizacji.
Projekt "Interaktywne kształcenie inżyniera", który pozwala szybciej i efektywniej się uczyć, jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Obejmuje m.in. opracowanie nowych, interaktywnych materiałów dydaktycznych na kierunkach: automatyka i robotyka, mechanika i budowa maszyn, zarządzanie i inżynieria produkcji, mechatronika, nanotechnologia i technologie procesów materiałowych oraz informatyka stosowana z komputerową nauką o materiałach.
Studenci na wirtualnych modelach będą mogli zobaczyć np. jak stygnie odlew, czy poznać budowę silnika "od środka". Dotychczas można było obejrzeć go z wierzchu, ewentualnie zobaczyć przekrój. W tej technologii można sprawić, że obudowa silnika stanie się przezroczysta i zobaczymy, jak silnik pracuje. Dla lepszego zrozumienia możemy wizualizację zatrzymać, cofnąć, obejrzeć z innej strony. Pierwsze zajęcia w nowej technologii mają się odbyć już w kwietniu.
Politechnika zostanie wyposażona w zestaw stacjonarny, przeznaczony do prowadzenia wykładów, w skład którego wchodzą: ekran do oglądania treści w technologii stereoskopowej, projektory, zaawansowany komputer i 500 sztuk okularów 3D. W auli jednorazowo możliwe jest przeprowadzenie zajęć dla 200 osób. Uczelnia pozyska też 7 zestawów przenośnych, przeznaczonych do przeprowadzania ćwiczeń, w skład których wchodzą: laptop, projektor aktywny i 30 sztuk okularów. Cały sprzęt umożliwi prowadzenie zajęć dla ponad 400 studentów w tym samym czasie. Projekt realizowany będzie do końca czerwca 2012 roku. Do końca 2012 roku skorzysta z niego ponad 3600 studentów. Wartość całego projektu to 14,1 mln zł.
Firma i3D przygotowuje też interaktywne wizualizacje dla Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Zastąpią one wykonywane niegdyś na potrzeby kształcenia studentów eksperymenty na zwierzętach, na które w ostatniej dekadzie komisje bioetyczne nie wydają już zgody. Teraz, by poznać anatomię królika czy układ mięśniowy żaby, wystarczy założyć okulary 3D i zasiąść przed projektorem.
Źródło: PAP